Årets gotlänning
Jo, det är faktiskt sant: Conny Bohlin hade ingen moped i ungdomen – och han har knappt kört mc heller. Det är inte ett stort motorintresse som fört honom hit, med andra ord.
En idrottsperson har han dock alltid varit, men det har varit mer hockey på tapeten; Conny Bohlin var faktiskt med och skapade Visby Roma, som ordförande för Visby AIK hockey under sammanslagningen med Roma IF.
Men egentligen är detta snarare en berättelse om entreprenörskap. Conny Bohlin hade haft flera chefsjobb inom näringslivet när han 2005 hoppade på den lokala resesatsningen Gotlandsflyg.
Efter att även ha innehaft en topptjänst inom moderbolaget Sverigeflyg, gick han över till bokningsföretaget Gotland Promotion – och det är här resan egentligen börjar.
– Det var där jag fick ett samtal om att Gotland Grand National var i fara. De arrangerande föreningarna orkade inte riktigt och de bad oss om hjälp, berättar Conny Bohlin.
I samarbete med dessa föreningar bildades bolaget Nordic Sport & Event, som blev ny arrangör. Förutom GGN har man prövat systerlopp i Finland och har just nu liknande på gång i Norge.
Men det finns även löpning och cykellopp på agendan; motorsport är alltjämt inte det enda man gör.
– Min utgångspunkt var egentligen att rädda gästnätterna på ön; 28 000 stycken per år ungefär, utanför högsäsong. Bara på de år som vi har haft GGN har det dragit in över en miljard till det lokala näringslivet.
Det finns dessutom föreningar inom helt andra idrotter som får välbehövligt klirr i kassan:
– Omkring 700 ideellt engagerade jobbar ihop mellan 600 000–800 000 kronor per år till föreningslivet.
2023 var det dock nära att ta slut. I 40 år hade GGN huserat på Tofta skjutfält, men den fjärde juli detta år meddelade Försvarsmakten att arrangörerna bara skulle få tillgång till banan i fem dagar.
– Det var alldeles för kort, vi behöver 14 dagar för att kunna förbereda, genomföra och återställa. Så vi kopplade in både regionen och länsstyrelsen, berättar Conny Bohlin.
Men försvaret stod på sig – tills de plötsligt ändrade sig, i slutet av augusti. Det blev brådis, men GGN var räddat för den gången.
Någon fortsättning skulle det dock inte bli, fastslog Försvarsmakten. Så nu började jakten efter en ny bana.
– Vi behövde någonstans med höjdskillnader och det är inte lätt att hitta på Gotland. Men så fick jag ett samtal från Nybergs. ”Vi har en plats, vid gamla asfaltsverket i Hejdeby”, sa de.
En framgång – men en lång kamp återstod ändå. Det hölls samråd och gjordes utredningar, i mars stod det klart att en bättre miljökonsekvensbeskrivning behövdes, till slut kom ett ja – men sedan diverse överklaganden.
Till slut blev det i alla fall av: i oktober 2024 var det premiär för nya Gotland Grand National i Hejdeby.
– Nya banan kostade 2,3 miljoner, det var mer än vi hade räknat med, trots att vi fick bra priser från väldigt duktiga leverantörer. Jag hade en oro kring banan också, skulle den hålla? Och skulle vi få fler allvarliga skador här? Men vi halverade faktiskt antalet olyckor jämfört med Tofta.
Saknar du gamla banan?
– Nej, inte efter allt mycket beröm som den nya har fått!
En insändarskribent, publicerad i oktober i fjol, tyckte att ”GGN-räddaren” borde bli Gotlands nya landshövding.
– Ja, jag läste det, skrattar Conny Bohlin.
– Jag har jobbat hårt, men min kollega Angelica och många andra har gjort mycket också.
Nu kan du åtminstone blir Årets gotlänning – vad sägs om det?
– Det är väl ytterligare ett kvitto på att vi gjorde rätt när vi vågade, svarar Conny Bohlin.